Campagne Snorfiets op de rijbaan in Utrecht


Loading

Campagne Snorfiets op de rijbaan in Utrecht

Een campagne die snorfietsers en andere weggebruikers ertoe verleidt hun gedrag in het verkeer aan te passen. Zo doe je dat!

Vanaf 30 september 2021 mogen snorfietsers op een aantal wegen in Utrecht niet meer op het fietspad rijden, maar moeten zij met helm de rijbaan op. Alle weggebruikers in Utrecht moeten de maatregel kennen en hun gedrag in het verkeer aanpassen.

In opdracht van de gemeente Utrecht heeft Ontwerpwerk een opvallende campagne ontwikkeld, op basis van gedragskennis, onderzoek en interviews met Utrechtse snorfietsers. De campagne is dankzij nauwe samenwerking met de gemeente en een naadloze afstemming met Patrick Siemons een groot succes geworden.

Crossmediale aanpak

Door consistent de campagneboodschappen in de drie fases op elkaar af te stemmen ontstond er een elkaar versterkend verhaal via ownedearned en paid media dat alle doelgroepen bereikte. Dankzij een planmatige aanpak creëerden we samenhang tussen de verschillende interventies, middelen en kanalen.

Zo kregen snorfietsers bijvoorbeeld in de gewenningsfase via social media, narrowcasting, huis-aan-huisbladen en tijdelijke verkeersborden en belijning op de weg concrete aanwijzingen over hoe en waar ze de weg op moesten.

Tegelijkertijd ondersteunden snorfietscoaches van de gemeente hen bij het veilig uitvoeren van het nieuwe gedrag en hielpen ze snorfietsers op specifieke locaties de rijbaan op te gaan.

Duidelijke taal en herkenbare mensen

Wij ontwikkelden een campagneconcept met duidelijke taal ‘Let op, snorfietser de rijbaan op’; een simpele slogan die snel te lezen is en waar je niet over hoeft na te denken. Daarnaast zijn op alle beelden Utrechtse snorfietsers te zien, zodat mensen zichzelf herkennen en de boodschap gemakkelijker accepteren. 

Om deze campagne konden Utrechters niet heen. Door een ludieke kick-off actie, abri-posters verspreid door de stad, flyers en schermen in het openbaar vervoer en een slimme social media strategie was de campagne overal zichtbaar in het straatbeeld en online

Ook professionele gecombineerde beeldmedia nodig?
Klik op een van de opties hieronder voor direct contact:

About Patrick Siemons

  •